hit counter
1932 Duesenberg Model SJ Tourster Derham 1932 Duesenberg Model SJ Tourster Derham 1932 Duesenberg Model SJ Tourster Derham 1932 Duesenberg Model SJ Tourster Derham 1932 Duesenberg Model SJ Tourster Derham 1932 Duesenberg Model SJ Tourster Derham 1932 Duesenberg Model SJ Tourster Derham 1932 Duesenberg Model SJ Tourster Derham 1932 Duesenberg Model SJ Tourster Derham

1932 Duesenberg Model SJ Tourster Derham Yellow-Black 1:12

4 950 kr
Finns i lager
Finns ej i lagret
.
Finns ej i lagret
Produktbeskrivning:

1932 Duesenberg Model SJ Tourster Derham
Tillverkare: Premium ClassiXXs
Skala:1:12
Storlek: 46,5 x15,0 cm
Limited Edition
Väger hela 4kg (Inkl. Box)
En otroligt välgjord och snygg modell med otroliga detaljer,
tillverkad i Resin samt plastdetaljer.
En tung gedigen modell som ska stå väl synlig i vitrinskåpet, en njutning för ögat.
Samlarmodell i mycket hög kvalitet.
Otroligt snygg modell!
Ej gjord för lek.


1932 Duesenberg Model SJ Tourster Derham
Den nya bilen fick ett konventionellt chassi med stela axlar fram och bak upphängda i längsgående bladfjädrar. Som alla Duesenberg-modeller hade den hydrauliska bromsar. Motorn var en rak åtta på 6,9 liter med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Effekten uppgavs till 265 hk, mer än dubbelt mot närmaste konkurrent. Även om siffran i efterhand konstaterats vara lätt överdriven fanns det ingen konkurrent som kunde erbjuda en så avancerad och stark motor.

Precis som många andra tillverkare av lyxbilar vid tiden byggde Duesenbergfabriken endast chassi och motor. Karossen byggdes därefter av en erfaren tillverkare, enligt kundens specifikation. Enbart chassit kostade $8 500 och priset höjdes ytterligare 1931 till $9 500. En kaross kostade därutöver från $2 500 och uppåt. Detta kan jämföras med en A-Ford som i sitt enklaste utförande kostade $385 eller en Cadillac V16 där priserna började på $5 350.

Från 1932 såldes motorn även med kompressor och en uppgiven effekt på 320 hk. Modellen har i efterhand döpts till Model SJ, men Duesenberg använde själva aldrig den benämningen. Endast 36 bilar lämnade fabriken med kompressormotor. Duesenberg byggde även två stycken speciella SSJ-bilar med kort hjulbas och motor med närmare 400 hk. Bilarna såldes till trettiotalets stora Hollywood-stjärnor Clark Gable och Gary Cooper.

Sedan Fred Duesenberg omkommit i en bilkrasch 1932 upphörde i princip utvecklingen av bilen. Med sin stora, lodräta kylare och osynkroniserade växellåda framstod den som omodern i mitten av trettiotalet. Den sista uppdateringen var Model JN från 1935, med längre hjulbas och mindre hjul. Endast tio bilar byggdes, varav två med kompressormotor.

Tillverkningen upphörde 1937 när E. L. Cords företagsgrupp gick i konkurs och drog med sig Duesenberg i fallet.

(Källa: Wikipedia)




Artikelnummer:
PCL40065

Drift & produktion:  Wikinggruppen